Onze eerste dagen in Sydney

29 januari 2016 - Sydney, Australië

Maandag 25 januari en dinsdag 26 januari

Wat een vroegertje. Om 05:30 uur was de hele familie compleet in Zierikzee om te vertrekken richting Schiphol. De autorit verliep voorspoedig waardoor we ruim de tijd hadden voor een bakkie leut. Gelukkig was het ons inmiddels gelukt alvast in te checken. Iets was thuis, online niet lukte wegens een spelfout in een van onze namen. Nadat we onze backpack ‘vliegbestendig’ hadden ingepakt kon het afscheid nemen beginnen. Nooit leuk. En dan begint het wachten: bij de bagage inname, de douane, voor de gate, in de gate en in het vliegtuig. Een half uurtje later dan gepland waren we ‘on air’. Een 11,5 uur durende vlucht volgde. We hebben genoten van mooie luchten boven Azerbeidzjan en van … nouja, dat was het wel zo’n beetje. Want van bijna 12 uur vliegen krijg je een zere kont, droge ogen, heel stijf lijf en zeer onhandige bloedneus, waardoor je weer onthouden wordt bij de cabincrew. Gelukkig konden we tijdens onze overstap in Singapore even bijkomen. We hebben gelijk maar een bezoekje gebracht aan de vlindertuin op de airport... ons eerste uitstapje. De must see van Changi Airport. Om 9:40 uur plaatselijke tijd (2:40 uur Nederlandse tijd) vlogen we van Singapore naar Sydney. Opnieuw 8 uurtjes in de lucht. Na een reis van een dikke 19.000km begrijpen we jetlag opeens. Man, wat word je moe van zo’n reis. Singapore Airlines legt je overigens best goed in de watten voor zover dat mogelijk is in een economy class. ‘Het lijkt wel alsof die stoelen steeds krapper worden’, aldus Sebas. Ofwel: het eten smaakte hem best goed. Over een klein uurtje (en ruim 19.000 km later in totaal) landen we in Sydney (10:30 uur Nederlandse tijd) . Tas ophalen en met de trein naar ons hostel voor het eerste nachtje in Australië. Lang zal de nacht niet zijn. We moeten morgen om 10 uur alweer op de stoep staan. Maar we hopen dat hij wel fijn zal zijn.. heel fijn!

Tip van de dag: stoelen worden nooit opeens zomaar krapper. Als je dit toch denkt mee te maken, gaat er iets goed mis.

Woensdag 27 januari

Oja, dit is dus wat men een ‘jetlag’ noemt. Nadat we gisteren een Duitse vrouw ontmoette op de airport die ons allerlei tips gaf over goedkoop reizen met het OV in Sydney, deden we beiden verwoede pogingen wat uurtjes slaap te pakken. Dit lukte bij Lotte niet helemaal. 2 uurtjes geslapen.. wat duurt zo’n nacht dan lang! Ons eerste ‘Australia breakfast’ was daarentegen erg goed. Koffie en thee met een soort brinta-repen-pap. Goed voor de stoelgang ook. Doordat we deze eerste nacht in een slaapzaal voor 4 sliepen, maar we maar 1 kamergenoot hadden konden we onze spullen even een beetje uitstallen en luchten enzo. Met als gevolg dat dit vanmorgen ook weer ingepakt moest worden. Met een nog zwaardere rugzak dan hij al was, gingen we op weg naar ons 2e hostel waar we komende 3 nachten verblijven. Kleine aanvulling: zelfs nadat Sebas naast z’n eigen tas ook nog Lotte haar daypack droeg, was de combinatie van weinig slaap, een loodzware rugzak en een vloer met kuil voor Lotte genoeg om door haar enkel te gaan. Autsj! Het bleek inderdaad een flinke autsj, want al lopend de stad Sydney verkennen werd hem echt niet meer vandaag. Arme Sebas.. eerst een te zware rugzak moeten dragen.. ben je daarvan af, moet je ook nog met je vriendin slepen. De middag besloten we toen maar even anders in te vullen: Sebas een rondje hardlopen (tussen de vele andere sportieve mensen die Sydney kent.. kan Nederland nog een voorbeeld aan nemen) en Lotte met een zak bevroren groente uit de supermarkt met het voetje omhoog. Gelukkig hadden we toch nog een hoogtepuntje deze dag: noedels a la Sebas voor 1,10 AUS Dollar per persoon. Bam!

Tip van de dag: doperwten koelen goed!

Donderdag 28 januari

Vandaag gingen op weg naar het zeer populaire Bondi beach. Gelukkig gaat het al een stuk beter met Lotte haar verstuikte enkel, dus bergschoenen aan en gaan. Het weer in Sydney is tot nu toe niet heel denderend geweest. Dus op hoop van zege toch maar de zwembroek en bikini mee. Het openbaar vervoer is hier heel fijn.. gewoon net als in Nederland met een soort van OV chipkaart. Aangekomen in Bondi was daar opeens de stralende zon. Terecht dat dit strand en dit stuk van de Grote Oceaan zo populair is onder toeristen, locals en vooral surfers. Wat een golven! Met gevaar voor eigen leven toch maar even een uurtje op het strand liggen zonder zonnebrand (‘zit dat bij jou in je tas?’ ‘Nee, dat zou jij toch meenemen?’ ‘Ik dacht dat jij het bij had’) Nu het zonnetje schijnt moeten we er van genieten ook. Al snel moesten we toch maar op zoek naar die fles zonnebrand. Als Zeeuwen zijn we de zee best gewend. Echter bleek deze oceaan toch wat anders in elkaar te zitten. De stroming is krachtig en de golven zijn hoog. Zwemmen was een hele kunst en ervaring. Omdat we inmiddels behoorlijk ‘gesunburned’ waren, besloten we op tijd het strand te verlaten en een aftersun te scoren. Na een bord vol dinopasta in het hostel zijn we terug de stad in gegaan om the Harbour Bridge en het Opera House te bewonderen tijdens zonsondergang. It was an amazing view! Sydney is sowieso een mooie stad met een diversiteit aan uitstraling. Je vindt er hoge, strakke kantoorpanden. Maar net zo goed, oude Middeleeuws ogende gebouwen. Aan het einde van de avond werden we nog getrakteerd op een vuurwerkspektakel (lees: ‘spektakeltje’, waarschijnlijk niks in vergelijking met de New Year’s Eve show) achter het Opera House. Met vermoeide voetjes en een verbrand lijf doken we tevreden ons bedje in.

Tip van de dag: smeer je eerst in met factor 50 en ga daarna zonnen. Doe dit niet andersom!

Vrijdag 29 januari

Vandaag begon wederom met een goed ontbijt van het hostel. Tijdens het ontbijt plannen we de dag, die in het teken staat van het verkennen van de stad en alle hoogte punten bezoeken, en boeken we de tickets voor the Ghan (een treintocht van Adelaide naar Alice Springs). Een week later dan we in eerste instantie hadden bedacht maar we hebben de tijd. Na af gewassen te hebben en ons van een laag zonnebrand te hebben voorzien gaan we op pad. Eerst nogmaals naar de Royal Botanic Garden. Een goede plek om tot rust te komen. Voor we goed en wel een plekje hebben gevonden begint het te onweren , eerst ver weg, maar even later moeten we rennen om een schuilplaats te vinden (een bushokje, met wifispot). Na de Australische buienradar te hebben gecheckt, nuttigen we onze lunch om vervolgens droog naar Circle Quay te lopen. Een drukte van belang, een groot OV knooppunt en aanlegplaats van cruiseschepen. De trip gaat verder door The Rocks, het kloppende centrum van Sydney. Chique hotels, hoge kantoorpanden, dure winkels is hier het straatbeeld. Een aantal hoogtepunten zijn: the Strand Arcade (exclusieve winkel passage), Martin place met een gemeentehuisachtig gebouw, Queen Victoria Building (winkelcentrum), Townhall (met mini opera), St. Andrews Cathedral, Chinatown (met Paddys market, waar je ogen tekort komt en we de lekkerste mango ooit hebben gescoord) en na een detour langs Sydney Central en de UTS (University of Technology) besluiten we terug te lopen. De wolken hebben inmiddels plaats gemaakt voor een heerlijk zonnetje. Terug lopen we door Hyde park en gaat Sebas op de foto met Thomas Cook. Een bezoekje aan St. Marys Cathdral sluit Hyde park af. Omdat we nog niet de kans hebben gekregen te ontspannen in de tuin lopen we daar nog even doorheen. Na het verorberen van de mango, met spork, gaan we even in het gras liggen. We lopen terug via Mrs Maquaries point (waar we het Opera House en de Harbour Bridge in 1 blik kunnen zien), langs de marinebasis met 2 vliegdekschepen, om vervolgens de trip te beëindigen met McElhone Stairs (waar vele hardlopers op stuk gaan, incl. Sebas op de eerste dag hier). Dan nu tijd om de backpack te pakken en morgen te vertrekken naar Katoomba in de Blue Mountains.

Tip van de dag: zorg dat je ten alle tijden chocolade bij je hebt, het liefst van Tony Chocolonely. Dit werkt troostend. Ook tijdens een regenbui in Sydney.
NB: morgen volgen de eerste foto’s.

1. Elly:
  3. Guusje:
    Leuk begin!!
  4. Simone:
    29 januari 2016
    Je vertellen zo beeldend dat je het allemaal voor je ziet... Super!
  5. Elleke:
    Leuk om te lezen!! :)
  6. Manon:
    29 januari 2016
    Echt leuk! Wat je al veel ziet in die paar dagen he, fantastisch!
  7. Diny van den Berg:
    29 januari 2016
    Leuk geschreven, klinkt allemaal fantastich
  8. Danielle:
    29 januari 2016
    Super leuk geschreven!! Ik herken heel veel van hetgeen waar jullie tot nu toe zijn geweest, waaronder Paddy's market. Echt super leuk daar!! Enjoy!!
  9. Nienke Hoogerbrugge:
    29 januari 2016
    Super om te lezen! Zo is het verre Sidney toch een beetje dichtbij. Succes met de volgende reis en veel plezier!
  10. DD:
    29 januari 2016
    Superleuk om te lezen wat jullie allemaal tot nu toe hebben gedaan. Ik heb jullie nog gewaarschuwd voor dat felle zonlicht, hè?! Ze hebben daar ook van die speciale sunblockers-zalfjes voor op je neus, heb je trouwens die knappe lifeguards met charmante witte neuzen al gespot? ;-)
  11. Rowena:
    29 januari 2016
    Wow! Alsof ik er zelf bij ben. Wat schrijven jullie leuk. Geniet ervan!
  12. Frederike:
    30 januari 2016
    Geweldig, ik zie het allemaal voor me! Gaaf!!!!
  13. Tineke:
    30 januari 2016
    Wat keuk om get begin te lezen en fijn dat je enkel meevalt.
  14. Joyce:
    Hey sebas en lotte!
    nou jij kan als je terug bent ook voor een reisplan gaan schrijven lotte! Hoe is het met je enkel? Jullie hebben al veel gezien en gedaan! Geniet ervan!
  15. Ruth:
    30 januari 2016
    lieve Lotte, dank je joh, voor je vele regeltjes ! ( gelijk ik blij, dat ik me goed `ingelogd` heb ! hi hi ! )
    dat van die chocolade, ´s toch eigenlijk een tip van elke dag ?! en ja, dat is d lekkerste ! als `slag` wint de pure delicata het, van ah, ) ja, ook elke dag ! hi hi ! '
    wat is dinopasta ??
    is het typen je rustmomentje ?? de foto vind ik prachtig ! ( en indrdaad gesunburned ! )

liefs, en wel lopen met je enkel maar onbelast ! ( tsja, Sebastiaan ..... ! )

Ruth
  16. Anjo:
    31 januari 2016
    Leuk geschreven en het is vooral genieten! Gelukkig is je enkel meegevallen!